Μην ντραπείς αν έπαιξες καλά κι έχασες. Να ντραπείς αν έπαιξες κακά και κέρδισες

Μην ντραπείς αν έπαιξες καλά κι έχασες. Να ντραπείς αν έπαιξες κακά και κέρδισες
D.S.G. A.C.

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΘΛΟΥΜΕΝΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ ΓΙΑΝΝΙΤΣΩΝ ΚΑΙ ΦΙΛΩΝ - ΔΙΚΑΙΟΠΟΛΙΣ

Παρασκευή 29 Απριλίου 2011

ΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ


Οι αρχαίοι Έλληνες είχαν ιδιαίτερη κλίση στα σφαιριστικά παιγνίδια, στις «σφαιρίσεις» όπως ονομάζονταν. Διατίθετο μάλιστα, ιδιαίτερος χώρος στα Γυμναστήρια και τις παλαίστρες για τις σφαιριστικές ασκήσεις ή τη διεξαγωγή παιγνιδιών από τους σφαιριστές που ονομαζόταν σφαιριστήριο η σφαιρίστρα. Τα παιγνίδια με τη μπάλα ήσαν πολλά. Οι αναφορές του Ομήρου (8ος αι.πΧ) τεκμηριώνουν παλαιότερη μακρά παράδοση σφαιρίσεων και μάλιστα όχι μόνο στους άνδρες αλλά και στις γυναίκες. Η πρώτη αναφορά του, στο Ζ´ της Οδύσσειας αφορά το παιγνίδι της σφαίρας που έπαιζε με τις βάγιες της η Ναυσικά, κόρη του βασιλιά των Φαιάκων Αλκίνοου στο χώρο όπου βρίσκουν τον Οδυσσέα ναυαγό. Στη συνέχεια ο Όμηρος περιγράφοντας τη γιορτή στους Φαίακες προς τιμή του Οδυσσέα αναφέρεται στο σφαιριστικό παιγνίδι υπό τύπον επίδειξης όπου έλαβαν μέρος δύο τουλάχιστον άτομα:

Οδύσσεια, Ραψωδία θ΄

370

λκίνοος δ᾿ λιον κα Λαοδάμαντα κέλευσεν
μουν
ξ ρχήσασθαι, πεί σφισιν ο τις ριζεν.
ο
δ᾿ πε ον σφαραν καλν μετ χερσν λοντο,
πορφυρέην, τήν σφιν Πόλυβος ποίησε δα
ί̈φρων,
τ
ν τερος ίπτασκε ποτ νέφεα σκιόεντα

Το Λαοδάμα τότε πρόσταξεν ο Αλκίνοος και τον Άλιο
χορό να στήσουν μόνοι, τι ήξεραν την τέχνη κάλλιο απ
᾿ ολους.
Κι εκείνοι πορφυρή στα χέρια τους, πανώρια επήραν σφαίρα,
που τους την είχε φτιάσει ο Πόλυβος με τη σοφή του τέχνη,
κι ο ένας απάνω ως τα βαθίσκιωτα τη σφεντονούσε νέφη,

375

δνωθες πίσω, δ᾿ π χθονς ψόσ᾿ ερθες
ηιδίως μεθέλεσκε, πάρος ποσν οδας κέσθαι.
α
τρ πε δ σφαίρ ν᾿ θν πειρήσαντο,
ρχείσθην δ πειτα ποτ χθον πουλυβοτείρ
ταρφέ
᾿ μειβομένω: κοροι δ᾿ πελήκεον λλοι

λυγώντας πίσω, κι ο άλλος εύκολα, ψηλά απ᾿ τη γη πηδώντας,
την έπιανε, πριχού τα πόδια του ξανά το χώμα αγγίξουν.
Κι αφού δοκίμασαν την τέχνη τους στη σφαίρα που πετούσαν
ίσια ψηλά, πήραν και χόρευαν στη γη την πολυθρόφα
κι έκαναν χίλια δυο σακίσματα· χτυπούσαν παλαμάκια

380

στετες κατ᾿ γνα, πολς δ᾿ π κόμπος ρώρει.
δ
τότ᾿ ρ᾿ λκίνοον προσεφώνεε δος δυσσεύς:
«
λκίνοε κρεον, πάντων ριδείκετε λαν,
μν πείλησας βητάρμονας εναι ρίστους,
δ᾿ ρ᾿ τομα τέτυκτο: σέβας μ᾿ χει εσορόωντα.»

οι άλλοι στο αλώνι μέσα νιούτσικοι, κι ήταν ο αχός περίσσιος.
Τότε ο Οδυσσέας ο αρχοντογέννητος μιλούσε στον Αλκίνο:
«Αλκίνοε, βασιλιά περίλαμπρε, μες στο λαό σου ο πρώτος,
στην τέχνη του χορού δεν έχετε το ταίρι σας — μου το 'πες,
μα τώρα το 'δα με τα μάτια μου
᾿ σαστίζω που τους βλέπω!»

Ο ποιητής φυσικά δεν επικεντρώνεται σε διευκρινιστικές λεπτομέρειες αλλά πάντα σκιαγραφεί σε αδρές γραμμές τις κοινωνικές περιγραφές που παραθέτει. Από τη μικρή όμως περιγραφή του πιο πάνω αποσπάσματος, δεν χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια για να αντιληφθούμε ότι θα μπορούσε να αφορά και απόκρουση ή σύλληψη μπάλας από τερματοφύλακα, το βασικό σημείο όμως είναι ότι επρόκειτο για παιχνίδι-άθληση με συνοδεία μουσικής.

Οι αγαπητοί φίλοι από τη Βραζιλία, οι οποίοι μας αντιμετώπισαν υπό τους ήχους των χάλκινων της Γουμένισσας, έζησαν σχεδόν μια αρχαιοελληνική εμπειρία, στη σύγχρονη εκδοχή της, μαζί τους φυσικά και εμείς. Δεν είναι τυχαίο το όνομα του πρωτομάστορα, ΛΕΩΝΙΔΑΣ…

3 σχόλια:

  1. Ενδιαφέρουσες οι πληροφορίες που έδωσες.
    Επίσης άκρως ενδιαφέρουσα και η επισήμανση που έκανες για την "σχεδόν αρχαιοελληνική εμπειρία" των συναδέλφων εκ Brazil, που βίωσαν από πρώτο χέρι τα ακούσματα του πρωτομάστορα ΛΕΩΝΙΔΑ... (μετά της μπάντας του).
    Για να θυμόμαστε το γεγονός ανάρτησα τη γνωστή φωτό.
    Είναι δε ευκαιρία, αν συμφωνούμε σήμερα, να απολαύσουμε κατόπιν συνεννόησης τον ΛΕΩ και τη μπάντα του, αν φυσικά υπάρχει ανάλογη διάθεση.

    Υπενθυμίζω σε όσους το ξέχασαν, πολύ πρόσφατα, λίγο πριν το Πάσχα, σε αντίστοιχο γεύμα σύσφιξης, φτάσαμε στη βρύση και νερό δεν ήπιαμε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΛΑΓΩΝΙΚΟ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΕΤΑΙ Ο SAILOR, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΕΨΑΞΕ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟΝΤΟΥΛΑΠΟ ΚΑΙ ΒΡΗΚΕ ΑΥΤΑ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ.
    ΜΗΠΩΣ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ ΛΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ;;;(ΞΕΡΕΙΣ ΕΚΕΙΝΑ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΥΝ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΥΠΕΡΗΡΩΕΣ;;;;)
    ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΝΑ'ΧΕΙ ΜΟΥ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΩΡΑΙΑ Η ΙΔΕΑ Ο ΤΑΝΑΛΙΑΣ ΠΡΙΝ ΤΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΝΑ ΡΙΧΝΕΙ ΕΝΑ ΧΟΡΟ, ΣΑΝ ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΟ.
    ΠΡΟΤΕΙΝΩ ΖΕΪΜΠΕΚΙΚΟ Ή ΧΟΡΟ ΤΗΣ ΚΟΙΛΙΑΣ.
    ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΑΛΤΕΤΣΑΝΑΚΗ ΔΕΝ ΤΟ ΣΥΖΗΤΩ, Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΧΟΡΕΥΕΙ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΠΡΟΠΟΝΗΣΕΙΣ ΜΟΝΟΣ ΤΟΥ!!!! (ΟΣΟΙ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΝ ΣΤΙΣ ΠΡΟΠΟΝΗΣΕΙΣ ΣΙΓΟΥΡΑ ΘΑ ΤΟΝ ΘΥΜΟΥΝΤΑΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΤΣΑΛΙΜΙΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΩΝ ΑΣΚΗΣΕΩΝ!!!!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Είναι γνωστό ότι ο sailor μοιάζει με αρχαίο Έλληνα. Τυχαίο; Δε νομίζω!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή